Oleellinen
kysymys tällä hetkellä onkin: parantaako 4k-televisio
Blu-rayn tarjoamaa kuvaa?
38
Ultra HD- eli
4K-televisio tarjoaa
nelinkertaisen määrän
kuvapisteitä Full HD
-televisioon verrattuna.
Kannattaako
edelläkävijyys jo nyt,
kun supertarkkaa
elokuvamateriaalia ei
ole vielä saatavana?
Saimme vertailuun neljä suuren televisiovalmistajan
65-tuumaiset 4k-televisiot. LG:tä emme saaneet mukaan
pyynnöistä huolimatta. Lähdemateriaalia on
rajallisesti, ja valtava televisioruutu ei ole kätevin ratkaisu tietokoneen näytöksi. Kokoluokka ei vielä ole sellainen,
jossa Full HD -televisioiden pikselirakenne alkaa normaalilta katseluetäisyydeltä erottua. Sony ja Samsung tarjoavat kuitenkin vielä pienemmät 55-tuumaiset 4k-mallit.
Philipsillä on 84-tuumainen malli ( 13 000 ?) samasta. vertailu
65-tuumaiset 4k-televisiot
Teksti ja mittaukset: Mauri Eronen Kuvat: Mauri Eronen ja valmistajat
Detaljeja
tyhjästä
MIHIN 4k-televisiota tarvitaan. Jos uusimman tekniikan
kelkkaan hyppääminen ei ole tavoitteena ensisijainen,
täytyy lisätarkkuudelle keksiä muita etuja
Panasonic ja Samsung
käyttävät ohjauslevyä, ja säätimissä on
myös puheentunnistus. Muissa on
vain perinteinen terävyyssäätö. Perinteisesti huippumalleissa on käytetty suoraan paneelin taakse sijoitettua ledipatteristoa. Tämä on mahdollista, koska 4ktelevisiossa on sekä vaaka- että pystysuunnassa kaksinkertainen määrä kuvapisteitä.
Skaalausvaiheessa tehdään kuitenkin monia temppuja, joilla kuvan terävyyttä pyritään parantamaan.
Panasonic on ainoa vertailun televisio, jossa prosessoinnin ohittavan 1:4-skaalauksen voi kytkeä päälle.
Tällöin vinojen viivojen porrastuminen on selvää,
mutta toisaalta kuva ei full hd -televisioon verrattuna
voi ainakaan pehmentyä.
Skaalauksen toimintaa on helppo arvioida kaarevia
linjoja sisältävällä testikuvalla, vaikka se ei kerrokaan
kaikkea lopullisesta subjektiivisesta kuvanlaadusta ja
terävyydestä oikealla videomateriaalilla.
Sony sisältää reilusti säätöjä kuvan terävyydelle, ja
niistä on hyötyä parasta jälkeä etsittäessä. Samsungin S9-huippumalli on kooltaan 85
tuumaa ja hinnaltaan 35 000 euroa.
Skaalaus pakollinen
Yksinkertaisimmillaan Blu-rayn 1080p-kuvan esittäminen 4k-paneelilla tehdään siten, että jokainen pikseli esitetään neljänä. Sonyn One-touch-kaukosäätimessä on nfc-siru, jolla tabletin tai puhelimen voi helposti rekisteröidä lähettämään kuvasisältönsä televisioon.
t elevisiosta. Optimaalisessa Graphics-esiasetustilassa Mastered in 4K -toiminto on aina pois päältä.
? Panasonic
TX-L65WT600E
? Philips
65PFL9708S/12
? Samsung
UE65F9005
STXXE
? Sony
KD-65X9005A
Ledejä näyttävyyden nimessä
Kaikkien televisioiden taustavalaisu on ratkaistu kehykseen asetetuilla reunaledeillä. Skaalauksen laatu on hyvä. Panasonicissa sopiva terävöitysasetus suora 1:4-skaalaus pois kytkettynä on materiaalista riippuen asentojen 20?30 välimaastossa.
Sonyn kuva on parhaiten tasapainossa, kun Reality
Creation -prosessorin resoluutioasetuksen asettaa arvoon 10?20 ja lisäasetuksista kytkee päälle lievimmän
reunakorostuksen. vertailu
Perussäätimien lisäksi älytelevisioissa on mitä erilaisimpia monitoimiohjaimia. Samsungissa terävöitys tekee selvän leveän halon kontrastirajapintojen
välille, ja asetus kannattaa yleensä jättää nolla-asentoon.
Kun Philipsin terävyyden pudottaa vakioasennosta
2 pykälän alas, ei kuvassa esiinny artifakteja. Reunaledeillä
39. Philipsin osoitinlaitteena ja
qwerty-näppäimistönä toimiva säädin
toimii radiotaajuuksilla eikä vaadi näköyhteyttä televisioon. Panasonic on
ainoa, jossa on taustavalaistu peruskaukosäädin. Patteriston käyttö on mahdollistanut tarkemman alueittaisen valaisun ja sen dynaamisen mukauttamisen kuvamateriaaliin
Kuvaasetuksiin pääsemiseksi tarvitsee kuitenkin huikeat 12
näppäinpainallusta. vertailu
65-tuumaiset 4k-televisiot
SONYN terävyyssäätöjä kummastellessa saa menemään pitkän tovin. Yksi näistä on hdmi-otto, joka tukee Ultra HD -kuvaa. Ansi-kontrasti ei vuotamisen takia parane ominaisuus päällä. Panasonicissa tummat sävyt menevät helposti tukkoon, kun alueittainen taustavalo on käytössä.
Täysin mustalla kuvalla Philipsin taustavalo on tasaisin. Sony julkaisi televisiolleen hdmi 2.0
-softapäivityksen jutun valmistumisen jälkeen.
Philipsin perusasetukset ovat melko hyvin kohdallaan, kun esiasetuksista valitsee isf night -tilan. Panasonicin hdmi 2.0
ja DisplayPort-liitäntä mahdollistaa 3840x2160 pikselin ja 60 hertsin päivitystaajuuden. Muissa
koko kuva-alan kirkkaus vaihtelee sisällön mukaan.
Kun elokuvan kohtaus on tumma, putoaa kuvan kirkkaus tasaisesti koko ruudun alueelta.
Reunaledien takia Panasonic tai Philips ei kuitenkaan onnistu alueiden hallinnassa, ja tummalla taustalla esiintyvien kirkkaiden elementtien ympärille
vuotaa merkittävä määrä valoa. Silmämääräinen värisäätö
4k-resoluutiolla ruudulle mahtuu valtava määrä
informaatiota samanaikaisesti. Jopa suoraan katsottuna vasemman ja oikean sekä ylä- ja alareunan
välillä on selvä ero, kun katseluetäisyys on lyhyt. Pohjiltaan sinertävässä Sonyssä on laikkuja siellä täällä.
Panasonic erottelee tummat sävyt parhaiten. Se on myös varsin neutraalin harmaa. Sopivilla
testikuvilla terävöityksen luomat artifaktit ovat nähtävissä, mutta katselukokemus elokuvilla on merkittävästi parempi.
Osa Sonyn liittimistä on sijoitettu niin, että televisiota ei niitä käytettäessä voi asentaa seinälle. Philipsissä
alueita näyttää olevan vain kolme, ja ne erottuvat
koko kuvan leveydeltä.
Panasonicissakin voi valita koko kuva-alueella toimivan kirkkaussäädön valitsemalla adaptiiviseksi
asetukseksi miedoimman. Tällöin televisio ei
näytä blacker than blackia tai whiter than whiteä.
40
paneelin tasainen valaisu ja mukautuvuus sisältöön on
hankalampaa.
Vertailulaitteista Panasonic ja Philips yrittävät
säätää taustavalon kirkkautta alueittaisesti. Sony on kokonaisuutena immuunein katselukulmalle, mutta sekään ei ole lähellä plasmatelevisioiden suorituskykyä.
Philipsin tummat alueet menevät helpoimmin tukkoon, kun katselukulma muuttuu. Katselukulman rajoitteiden vuoksi kirkkaussäädön tekeminen kannattaa kaikissa tehdä katselupaikalta.
Kuvanlaatu
Kuvan arvioimista varten kaikkien televisioiden esiasetuksista valittiin mittausten perusteella paras,
minkä jälkeen kirkkaus ja kontrasti säädettiin testilevyn perusteella kohdalleen. Alhaisen kuvaviiveen (input lag)
ansiosta Panasonic soveltuu joukon parhaiten tietokoneen monitoriksi, jos taustavalon voimakas välkkyminen ei haittaa.
Värien tarkkaa säätämistä varten kaikissa paitsi
Sonyssa on kolmiulotteinen värienhallinta. -toiminto tuntuu oikeasti luovan nyhjää tyhjästä. Väriliu?ut parhaiten esittävä
?Graphics?-kuvatila poistaa käytöstä ?Mastered in 4K. Panasonicissa
tumman pään toisto muuttuu merkittävästi katselukulman muuttuessa pystysuunnassa. Sen ?Reality Creation. Yhdessä Sonyn kanssa sen tummien erottelu on hyvä
myös jyrkemmistä katselukulmista. -kytkimen, mutta pelkällä resoluutiosäädöllä (asento 10?20) ja lisäasetuksista löytyvällä lievällä reunojen korostuksella 1080p-kuvasta saa esiin hienosti detaljeja ilman häiritseviä kuvavirheitä. Testihetkellä muiden hdmi-otto oli versiota 1.4, ja rajoittui 4k-tarkkuudella 30 hertsiin. Panasonicissa sävy on myös melko neutraali, mutta Samsungin tapaan se kulmissa on selvää valovuotoa. Ennen sitä
kannattaa kuitenkin tehdä harmaasävyjen kalibrointi,
joka saattaa loksauttaa myös värit paljon tarkemmin
kohdalleen.. Ultra HD -hdmi-otossa isf-esiasetuksia ei ole valittavana, mutta kuvansäätövalikkoon
pääsee muutamalla painalluksella. Liikkuvissa kohteissa
artifakti on häiritsevä, ja käytännössä ominaisuus
kannattaa kytkeä pois päältä
Tummissa kohtauksissa taas Philips kiilaa kärkipaikoille tasaisella mustallaan ja hyvällä kontrastilla.
Panasonic, Philips ja Samsung piirtävät liikkuvat värikkäät kohteet puhtaimmin. On havaittu, että pätkimällä saavutetaan sama havaittu valoteho alhaisemmalla tehonkulutuksella. Samsungissa
harmaat ovat hieman sinertävät. Nämä Flicker free -näytöt käyttävät taustavalon säätöön
vain tasajännitettä, jolloin herkimmätkään eivät saa oireita tai inhoreaktiota. vertailu
tehtiin vain Samsungissa, sillä se on ainoa, jossa on
toimiva yhden osapikselin kerrallaan näyttävä tila (rgb
only mode).
Harmaasävytoisto on Panasonicissa, Philipsissä ja
Sonyssa melko hyvä suoraan paketista. Yleensä
pwm-tekniikka kytkeytyy pois päältä, kun taustavalon kirkkaus on säädetty suurimpaan
mahdolliseen arvoonsa.
41. Kolmikossa ilmiö on helposti nähtävissä lähes kaikenlaisella materiaalilla.
Myös esitettävällä materiaalilla on väliä. Ylempi kuva on otettu Samsungista 1/10 sekunnin valotusajalla, kun television taustavalo on asennossa 5/20. Toiminto ei Samsungin tapaan heikennä valkoisen tasoa, toisin kuin Panasonicissa ja Philipsissä.
Sony näyttää selvästi terävimmältä, kun lähdemateriaalina on hyvin tuotettu Blu-ray. Plasmoissa välkkyminen on välttämätön paha ja osa käytettyä tekniikkaa. Kuten dlp-projektorien sateenkaaria, kaikki eivät näe
pwm-välkkymistä.
Näyttölaitevalmistaja BenQ on jopa aloittanut mission, jossa se myy osaa monitoreistaan välkkymättöminä. Helpoimmin ilmiö on havaittavissa, kun
tummalla taustalla on yksittäisiä kirkkaita elementtejä, kuten tekstitys. Tämä korostuu, koska valkoinen on selvästi muita sinertävämpi. Kuvan edessä on hento kalvo, joka saa värit näyttämään aavistuksen karkkimaisilta.
Samsung on väreiltään tukkoisempi ja rusehtavampi kuin muut. Sen sijaan,
että ledien kirkkautta vähennettäisiin jännitettä tasaisesti alentamalla, katkotaan sitä
nopealla tahdilla. Taustavalon asetuksella 6/10 nollataso on myös lyhyt suhteessa päällä
oloon. 12 toisistaan erottuvaa viivaa paljastavat, että
taustavalo välkkyy 120 hertsin taajuudella. Nykyisin valtaosa lcd-laitteista ei kuitenkaan tuota välkkymätöntä kuvaa, ja syypää on taustavalon modulointi. Sonyssä punaisella taustalla liikkuva valkoinen teksti värjäytyy selvästi punertavaksi kuvaprosessorin asetuksista riippumatta. Mustat näyttävät tummissa kohtauksissa
mustemmilta kuin muissa, eikä kuvassa näy valon vuotamista. Samsungissa ja Philipsissä taustavalon välkytys tehdään 120 hertsin taajuudella
ja Panasonicissa 100 hertsillä. Taustavalo saa täyden jännitteen muutaman millisekunnin ajan, minkä jälkeen se sammutetaan hetkeksi, ja sykliä toistetaan. Skaalaimen laajat
asetukset mahdollistavat hienosäädön siten, että kuvassa on kolmiulotteisuutta mutta ei häiritseviä artifakteja.
Muut näyttävät Sonyn rinnalla hieman utuiselta,
mutta Panasonicin terävöityksen hienosäädöllä se kiilaa Samsungin ja Philipsin ohi. Paneelin heikko vasteaika näkyy myös mustalla taustalla
liikkuvissa värillisissä elementeissä, jotka suttaantuvat huomattavasti. Alemmassa kuvassa taustavalo on maksimiasennossaan, ja 120 hertsin pwm-taajuus erottuu silti. Hämärässä katseltaessa kuvan tummat alueet ovat hailakoita taustavalon maksimiasennossa. Lyhyen sammutusajan ansiosta välkkymistä on vaikeampi havaita taustavalon ollessa kirkkaimmillaan. Muillakin
valmistajilla on mallistossa välkkymättömiä monitoreja, mutta ominaisuutta ei yleensä
ilmoiteta spekseissä.
Kuten dlp-projektoreiden väripyörän nopeuden kanssa, pwm-taustavalon taajuus
vaikuttaa ilmiön häiritsevyyteen. Tällöin taustavalo on kuitenkin useimmiten aivan liian kirkas kotikäyttöön. Koska suurella kuvalla silmiä joudutaan
liikuttamaan enemmän katseen seuratessa ruudun tapahtumia, on ilmiö nähtävissä
helposti kuvakoon kasvaessa.
Yleensä taustavalon pätkintä kytkeytyy pois päältä, kun television tai monitorin
taustavalon kirkkaus asetetaan maksimiinsa. Samsungissa ja Philipsissä pwm on käytössä myös taustavalon maksimiasetuksella, mutta
nollataso on lyhyt, joten ilmiö on lievempi.
Yllä olevissa kuvissa kameraa on käännetty vaakasuunnassa, kun ruudulla on yksi
pystyviiva. Siinä jokainen 1080p-kuvan pikseli piirretään neljänä pikselinä.
Kuvaan ei muodostu skaalausvirheitä, mutta samalla 4k:n mahdolliset edut jäävät käyttämättä.
Turhaa välkyntää
MONI oletti pääsevänsä eroon näyttölaitteen välkkymisestä, kun lcd-tekniikka korvasi
putkitelevisiot. Muilla väritoisto pysyy tarkempana, mutta elementtien reuna-alueissa on havaittavissa
pehmenemistä.
Panasonicissa on skaalaimen kuvanparannuspiirit päältä kytkevä
1:4-tila. Lisäksi näkyvyyteen vaikuttaa pulssien suhteellinen kesto: pysyykö valo
pimeänä pidempään kuin päällä.
Sonyssa pwm-taajuus on 600 hertsiä, eikä kuvan välkkyminen ole käytännössä kovin häiritsevää. Ilmiö käy nopeasti ärsyttämään,
jos välkkymisen näkee helposti. Harmaasävypalkisto
piirtyy silmin arvioituna lineaarisimmin Sonyssa ja
Panasonicissa. Tasaisilla pinnoilla pystyviivoja, jotka saattavat aiheutua taustavalon diffuusorista. Ongelma vaivaa monia perinteisiä loisteputki- ja erityisesti uusia led-taustavalaistuja näyttöjä.
On ikävä huomata, että kaikki tämänkin vertailun televisiot käyttävät taustavalon
kirkkauden alentamiseen pulssitekniikkaa (pwm, pulse width modulation). Liiallista kirkkautta vastaan voi taistella kontrastisäädöllä, mutta se heikentää entisestään rajallista kontrastisuhdetta. Philipsin keltainen taas on hieman vesittyneempi, mutta computer-kuvatila palauttaa keltaisen
syvyydeltään muiden kaltaiseksi.
Sonyn adaptiivinen taustavalo toimii käytännössä
parhaiten. Mitä nopeammin välkytys tehdään, sitä vaikeampi
sitä on havaita. Samsungissa ja Philipsissä tummimmissa sävyissä on hieman heittoa.
Panasonic piirtää taivaan sinen hivenen turkoosiin
vivahtaen. Sateenkaari
efektin tapaan pwm-taustavalon välkkymisen näkee parhaiten silmiä nopeasti edestakaisin pysty- tai vaakasuunnassa liikuttamalla. Tämänhintaisissa tuotteissa
pieni lisähinta hyvästä taustavalosta ei tuntuisi missään.
Tekniikka on tuttu monista moderneista autoista, joiden leditakavalot toimivat samaan tapaan. Sonyssa ilta-auringon värjäämät sävyt poikkeavat muista selvästi ollen kellertävämpiä. Joillekin
käyttäjille välkkyminen aiheuttaa silmien väsymistä. Säästötoimenpiteillä on kuitenkin haittansa
Viive mitattiin televisioiden perustilassa ilman
liikeinterpolointia sekä käsittelyä vähentävässä
game/computer/graphics-tilassa.
Varsinkin tietokone- ja pelikäytössä viiveellä on
merkitystä. Dynaaminen taustavalo ei paranna merkittävästi yhdenkään television ansi-kontrastisuhdetta,
sillä alueittainen mukautuvuus toimii reunaledeillä
hyvin epätarkasti. Samsungin
kuvasäätöjä merkittävästi rajoittava pelitila tuottaa
53 ms:n käsittelyviiveen. Korjaamiseksi riittää bias/gain-säätö,
mutta 10 pisteen hienosäätökin on tarjolla.
Philips 65PFL9708S/12
Philips 65PFL9708S/12
Philips on keskisävyiltä asti varsin neutraali mutta muuttuu tummia sävyjä kohti sinertäväksi. Kalibrointia varten
on tummia ja kirkkaita sävyjä muokkaava tasapainotus.
Samsung UE65F9005STXXE
Panasonicin magentassa on pientä
vääristymää, ja
punainen on kautta
linjan hieman
turhan kylläinen.
Muuten virheet
ovat pieniä, ja väriavaruus kattaa rec
709 -standardin
tarkasti.
Philipsin magentan
sävyvääristymää
ja punaisen saturaation väliportaiden hailakkuutta
lukuun ottamatta
toisto on tarkkaa.
Vihreä ja sininen
jäävät hieman
vajaaksi rec 709
-väriavaruudesta.
Samsung UE65F9005STXXE
Sony KD-65X9005A
Samsungin
harmaasävyjen
poikkeaman vuoksi
lähes kaikki värit
ovat hieman siniseen päin kallellaan.
Varsinkin siniset
ovat turhan saturoituneita. Suuri viive aiheuttaa hankaluuksia osumatarkkuudesssa
työpöytäkäytössäkin.
Panasonicin viive on pienin. Philipsissä ongelmia aiheuttavat siniset sävyt, Samsungissa oranssi. Philipsin 73 millisekunnin
viive pelitilassa on jo varsin pitkä.
Taulukossa on ilmoitettu natiivi kontrastisuhde ilman dynaamista taustavaloa. Tulokset
ovat kauttaaltaan parempaa keskitasoa lcd-televisioiden joukossa. Täysin mustan ruudun mittaaminen dynaaminen taustavalo päällä on mahdotonta,
sillä kaikki televisiot sammuttavat tällöin taustavalon kokonaan.
Sonyn maksimikirkkaus on joukon alhaisin. Pelkästään harmaasävyt säätämällä väritoistokin paranee.
Värien kalibrointia ei kannata yrittää ennen valkotasapainon säätöä.
Väritoiston tarkkuus mitattiin pää- ja välivärien
sävytoiston sekä luminanssin lisäksi kolmelta eri värikylläisyys- eli saturaatiotasolta (25/50/75 %). Sen
valoteho ei välttämättä riitä auringonpaisteen täyttämässä huoneessa. Korjaukselle on 10
pisteen säätö.
Sony KD-65X9005A
Vain sininen nostaa Philipsin keskimääräistä
virhettä. Philipsin kontrastisuhde on joukon paras, Samsungin huonoin. Samsungissa valoa on eniten.
Sopiva katselukirkkaus täysin pimennetyssä huoneessa on noin 50?80 cd/m² ja perusvalaistuksessa
100?200 cd/m².
Harmaasävyjen toisto mitattiin kalibointiasetuksiin koskematta parhaalla esiasetustilalla. Game-tilan 34 millisekuntia vastaa 60 hertsin päivitystaajuudella kahden freimin viivettä, mikä on siedettävä. Väriavaruus
täyttää tarkasti rec
709 -kolmion.
Sony jää sinisen
ja vihreän osalta
aavistuksen vajaaksi rec 709 -standardista. Tämän lisäksi mitattiin 24 eri väriä sisältävä Pantone
ColorChecker -kartta. Se
on voimakkaasti siniseen päin sävyttynyt, mikä
johtuu harmaasävyjen virheestä vakioasetuksilla. Philipsin ja Samsungin ansi-kontrastin suurempi arvo selittyy korkeammalla valkoisen
tasolla. Virhe- eli DeltaE-arvot ovat paremmassa kolmikossa noin kahden tienoilla, joten poikkeamat eivät ole suuria.
Harmaasävyjen tasapaino
Pää- ja välivärit sekä saturaatiotasot
Panasonic TX-L65WT600E
Panasonic TX-L65WT600E
Panasonicin harmaasävytoisto on lineaarinen ja virheeltään pienehkö. Panasonic ja
Sony ovat ColorCheckerin mukaan tarkkoja perusvärien toistossa.
Värien tarkkuus Panasonicissa, Philipsissä ja Sonyssa suurin piirtein yhtä hyvä. Samsungissa harmaiden sinertävyys verottaa suoraan värien tarkkuutta. Vihreän 75
% saturaatiossa on
pieni poikkeama
kellertävään.
Värivirhe ja luminanssin poikkeama
Panasonic TX-L65WT600E
Panasonicin DeltaE-virhearvo on kaikkien värien
osalta alle 3. Luminanssivirheen korjaamiseksi
on kunnollinen värinhallinta.
Philips 65PFL9708S/12
Samsungin valkotasapaino on sinertävään päin ja voimistuu tummia sävyjä kohti mentäessä. Perustilassakin viive on vain 59 millisekuntia. Pieni luminanssivirhe on korjattavissa.
Sony KD-65X9005A
Sonyn harmaat piirtyvät melko tarkasti ja lineaarisesti.
Pienen lämpimyyden korjaamiseksi on bias/gain-säätö.
42
Sonyn pieni värivirhe on peräisin luminanssivirheestä, jonka voi osittain kompensoida kaikkien
värien luminanssiin vaikuttavalla värisäädöllä.
Värinhallintaa ei ole.. Sonyn graphicstila yltää kakkoseksi 45 ms:n viiveellä. vertailu
65-tuumaiset 4k-televisiot
mittaukset
Mittaustulosten arviointi
KUVAN esittämiseen kuluva viive mitattiin Leo Bodnar Lag Testerillä, joka generoi 1080p60-signaalin ja
mittaa fotosensorilla viiveen kolmesta kohdasta ruutua. Jos annetut komennot näkyvät ruudulla
vasta viiveellä, on tilanne pelissä mennyt jo ohi. Se on peräisin liian korkeasta sinisen
kirkkaudesta, jonka voi korjata värienhallinnasta.
Samsung UE65F9005STXXE
Samsungille syaani tuottaa eniten vaikeuksia
Kalibrointimahdollisuudet ovat rajalliset, mutta toisto on
tarkkaa säätämättäkin.
Philipsin etuna on tasainen taustavalo
ja neutraali pohjamusta. Vain aivan tummissa kohtauksissa esiintyvä taustavalon epätasaisuus rikkoo nautinnon. Välkkyvä taustavalo on monissa tilanteissa häiritsevä.
Panasonicin tummien sävyjen erottelu
on huippuluokkaa. Taustavalo on kulmissa hieman epätasainen Paneelin vasteaika on hyvä, eivätkä värit leviä liikkuvissa kohteissa. Se on selvästi terävämpi
kuin muissa, ja dynaaminen taustavalo
päällä havaitulta kontrastiltaan varsin
hyvä. Suurella taajuudella toimiva pwmtaustavalo tekee kuvasta levollisemman
kuin muissa. Jotkin keltaisen sävyt
näyttävät likaisilta, ja kuvassa tuntuu olevan värien loistokkuutta suttaava kerros.
Terävöityssäätö on Sonyn jälkeen toimivin.
Välkkyvä taustavalo on joukon häiritsevin.
DisplayPort- ja HDMI 2.0 -liitäntä tekevät
televisiosta parhaan valinnan tietokonekäyttöön. Ledien pwm-ohjaus saattaa haitata herkimpiä Philipsin ja
Panasonicin tapaan.
?Elokuvilla
Sonyn
kuva tekee
suurimman
vaikutuksen.?
pisteet
Kuva
Mittaukset
Ominaisuudet
Yhteensä
Panasonic
TX-L65WT600E
Philips
65PFL9708S/12
Samsung
UE65F9005STXXE
Sony
KD-65X9005A
= paras
= huonoin
Käytetty kuvatila
On/off-kontrasti
ANSI-kontrasti
Maksimikirkkaus
Harmaasävyjen DeltaE
20-100 % (keskiarvo)
Värien DeltaE (keskiarvo)
Värisaturaation DeltaE
25/50/75 % (keskiarvo)
Värien luminanssivirhe
(keskiarvo)
Colorchecker,
DeltaE (keskiarvo)
Kuvan käsittelyviive
(1080p60) *1
Toimiva 1080p24-toisto
Taustavalon pwm
(100 cd/m²)
-häiritsevä
Tehonkulutus, 100 cd/m²/
maksimikirkkaus
Paino
mittaustulokset
70%
7
20%
9
10%
9
100% 7,6
6
8
9
6,7
6
6
8
6,2
8
8
7
7,9
43. (käyttökelvoton)
bias/gain
7 esiasetusta
-
?
?
?
?
2
?
?
?
?
6
?
?
?
?
4
?
SD-kortinlukija
Ambilight
?
?
?
?
2
kuvatulot erillisessä
One Connect -boksissa
Ominaisuudet
Hinta
Koko
Paneeli
Tarkkuus
Taustavalo
3D
Mitat (lxkxs)
ilman jalustaa
Paino/jalustan kanssa
Lisätietoja
Kuvasäädöt
Harmaasävyjen kalibrointi
Värinhallinta (CMS)
Gammasäätö
R/G/B only mode
Muuta
Ethernet
Wlan
Bluetooth
Netflix
3D-lasit (paria)
Kuulokeliitäntä
Muuta
ELOKUVILLA Sonyn kuva tekee suurimman vaikutuksen. Kalibrointimahdollisuudet ovat
joukon parhaat. Suoraan edestä ja riittävän
kaukaa katsottuna Philipsin kontrasti on
hyvä. Pienikin poikkeama sweetspotista kuitenkin haalistaa
kontrastin. vertailu
Yhteenveto
Panasonic
TX-L65WT600E
THX Cinema
2970:1
2950:1
281 cd/m²
Philips
65PFL9708S/12
ISF Night
3310:1
3990:1
302 cd/m²
Samsung
UE65F9005STXXE
Movie
2250:1
2630:1
356 cd/m²
Sony
KD-65X9005A
Graphics
2650:1
2610:1
221 cd/m²
6,1
7,5
18,0
6,6
1,8
2,3
4,3
2,5
1,9
2,0
4,1
1,9
3,6 %
7,7 %
5,9 %
7,8 %
2,0
2,2
3,9
1,9
59/34
148/73 ms
122/53 ms
140/45 ms
?
?
?
?
100 Hz
120 Hz
120 Hz
600 Hz
kyllä
kyllä
kyllä
ei
121/225 W
106/232 W
148/251 W
152/277 W
*1 Kuvan esittämiseen kuluva viive normaali- ja game/graphics/monitor-tilassa, pienempi arvo parempi
info
Panasonic
TX-L65WT600E
Philips
65PFL9708S/12
Samsung
UE65F9005STXXE
Sony
KD-65X9005A
8 495 ?
65?
LCD
3840x2160
LED, reuna
aktiivi
146,8x96x42,5 cm
146,8x86,3x5,6 cm
38/43 kg
www.panasonic.fi
5 199 ?
65?
LCD
3840x2160
LED, reuna
passiivi
146,7x92,5x28,1 cm
146,7x85,5x4,6 cm
37,5/39,5 kg
www.philips.fi
5 999 ?
65?
LCD
3840x2160
LED, reuna
aktiivi
146,2x88,4x32 cm
146,2x83,8x4,1 cm
32,1/35,8 kg
www.samsung.fi
5 999 ?
65?
LCD
3840x2160
LED, reuna
passiivi
168,2x90,3x40,5 cm
168,2x87,5x5,8 cm
45/46,4 kg
www.sony.fi
Virittimet
DVB-T/C/S
DVB-T2/S2
MPEG-4, DVBT/C/S
Tuplaviritin
CI+-korttipaikka
?/?/?
?/?
?/?/?
?
2
?/?/?
?/?
?/?/?
?
?/?/?
?/?
?/?/?
?
?
?/?/?
?/?
?/?/?
?
Kuvatulot
HDMI (1080p/4k)
HDMI ARC
HDMI versio
DisplayPort
DVI
SCART
Komponentti
S-video
Komposiitti
USB 2.0/3.0
3/1
?
2.0
1
1
1
1
2/1
4/1
?
1.4
1
1
3/0
?
1.4
1
1
1
2/0
3/1
?
1.4 (päivityksellä 2.0)
1
1
1
3/0
bias/gain, 10p
3d
1,8-2,6; 10p
-
bias/gain
3d
5 esiasetusta
?
bias/gain, 10p
3d
7 esiasetusta
. 4:1 pixel -tila takaa, että
Full HD -kuvasta ei menetetä mitään informaatiota, eikä kuvaan synny skaalausartifakteja.
Samsung on suoraan paketista kuvaltaan muita sinertävämpi mutta televisio
on monipuolisesti kalibroitavissa
Lyhyt kuvankäsittelyviive tekee käytöstä miellyttävää
tietokoneen ja pelikonsolin kanssa.
Taustavalon päivitystaajuus on vain 100 hertsiä, ja kuva
välkkyy häiritsevästi. Terävöitys toimii
Blu-ray-kuvalla hyvin. Niiden taajuustoisto on yllättävän neutraali. Blu-ray-kuvan saa
hienosäädettyä selvästi muita vaikuttavammaksi. Sony erottelee värikanavan täyden informaation kaikilla signaalityypeillä (rgb, 4:2:2/4:4:4).
Sonyn näkyvät kaiuttimet ovat ainoat, joita tohtii käyttää. Tuplavirittimien avulla television
käyttömahdollisuudet tallentimena kasvavat. Värinhallintaa ei ole. Kuva säilyy neutraalina tavallista jyrkemmistäkin katselukulmista.
Tummalla kuvalla on silti havaittavissa selvää taustavalon
epätasaisuutta ja laikkuja muuallakin kuin kulmissa. Ultra HD:ta tukeva
hdmi-otto törröttää typerästi taaksepäin, joten sitä käytettäessä seinäasennus on mahdoton.
Väritoisto on suoraan paketista tarkkaa, mutta jotkin
kellertävät sävyt piirtyvät oranssilla vivahteella. Myös
tietokoneelta 1080p-kuvaa syötettäessä Reality Creation
-toiminto tekee kuvasta siistimmän. Dynaaminen taustavalo toimii melko huomaamattomasti ottaen huomioon reunaleditoteutuksen.
?????
testivoittaja
? Vaikuttava Blu-ray-kuva
? Kontrasti dynaamisella taustavalolla
? Tasapainoinen ääni
? Laajahkot katselukulmat
? HDMI 2.0 -päivitys ladattavissa
? Epätasainen pohjamusta
? Rajalliset säätömahdollisuudet
? Varjot liiketoistossa
? Ultra HD -oton sijainti
Panasonic
TX-L65WT600E
Hinta: 8 495 ?
? Kattavat säädöt
? HDMI 2.0 ja DisplayPort
? Taustavalaistu kaukosäädin
? Neutraali pohjamusta
? Tuplavirittimet
? Pieni prosessointiviive
? 4:1-suoraskaalaustila 1080p-kuvalle
? Voimakkaasti välkkyvä
taustavalo
? Keltaisten sävyjen likaisuus
? Pystysuuntainen raidoitus
tasaisilla väripinnoilla
? Mukautuvan taustavalon
vuoto
?????
PANASONIC soveltuu hyvin tietokoneen monitoriksi, sillä
siinä on suuren kuvanpäivitystaajuuden mahdollistava
DisplayPort-liitäntä. 65-tuumaiset 4k-televisiot
vertailu
Sony
KD-65X9005A
Hinta: 5 999 ?
?????
SONYN kuva on joukon terävin ja skaalauksen yhteydessä
tehtävä prosessointi toimii parhaiten. Television omat valikot ovat 4k-mallille tehdyt ja siten siistit.
Panasonicin käytettävyyttä parantaa taustavalaistu kaukosäädin ja valikon palaaminen kohtaan, jossa oltiin viimeksi. Myös hdmi-tulo on versiota 2.0, joten
televisio on valmis seuraavan sukupolven kuvalähteitä varten. Sony onkin ainoa, jolla kuva näyttää Full HD -televisiota paremmalta, mutta onko ansio 4k:n vai hyvän kuvaprosessorin. Tehtävä kuvasäätö valitettavasti katoaa pienen tauon jälkeen ruudulta.
45. Esimerkiksi
satelliittiantenniin kytketty Panasonic osaa jopa streamata
televisiokuvaa muihin talouden televisioihin.
Pohjamusta on sävyltään melko neutraali, mutta reunoilta kuva on kirkkaampi ja sinertävämpi
vertailu
65-tuumaiset 4k-televisiot
Philips
65PFL9708S
Hinta: 5 199 ?
?????
PHILIPSIN valtteja on upea tummanharmaa viimeistely ja
taustavalon tasaisuus. Hyvä 4k-skaalaimella varustettu Blu-ray-soitin on kannattava hankinta.
Kaikki liitännät on sijoitettu erilliseen One Connect -boksiin. Rajallisen katselukulman vuoksi kuva on hyvä kuitenkin vain suoraan edestä. Valikot ovat raskaasti animoidut, ja kuvasäätöjen tekeminen on tuskallisen hidasta. 3d-tilassa etäisyyttä täytyy olla useita metrejä, jotta efekti toimii.
Taustavalo välkkyy selvästi, ja pwm on käytössä jopa
kirkkauden maksimiasetuksella. Liikkuvan kuvan terävyys on keskitasoa
parempi ja haamukuvien määrä pienempi. Se helpottaa myös
television sijoittamista seinälle, sillä törröttäviä kaapeleita
ei ole.. Kylmä valkotasapaino on kuitenkin lineaarinen koko kirkkausalueelta, eikä se siten ole yksittäin tarkasteltuna häiritsevä. Suuri kuvankäsittelyviive
heikentää television käytön miellyttävyyttä peleissä ja tietokoneen ruutuna.
Ambilight tekee pimeässä huoneessa katselusta leppoisampaa. Täten johdot on helppo piilottaa, sillä televisioon menee vain yksi ohuehko sukitettu kaapeli. Kolmella sivulla oleva ledipatteristo osaa joko
eläytyä ruudun tapahtumiin tai valon voi säätää tasaisen
neutraaliksi. Vastapainona kaukosäädin on erinomainen yhdistelmä osoitinlaitetta ja näppäimistöä. Joukon paras pohjamusta on hyvin
neutraali, eikä siinä ole valovuotoja reuna-alueilla. Se toimii radiotaajuuksilla, joten näköyhteyttä
televisioon ei tarvitse.
? Hyvä kontrasti
? Tasainen ja neutraali pohjamusta
? Kaukosäätimen qwerty-näppäimistö
? Ambilight
? Alhainen tehonkulutus
? Suuri kuvaviive
? Valikkojen kankeus
? Välkkyvä taustavalo
? Herkkä katselukulmalle
Samsung
UE65F9005
Hinta: 5 999 ?
? Erillinen liitinpaneeli
? Paljon valotehoa
? Hyvät kalibrointimahdollisuudet
? Paneelin nopea vaste
46
? Välkkyvä taustavalo
? Harmaasävyjen ja värien
tarkkuus ilman kalibrointia
? Ei kuulokeliitäntää
? Suttuinen valikkografiikka
?????
ENSI näkemältä Samsungin kuva poikkeaa muusta joukosta sinertävänä. Samsung suoriutuu kaikista osa-alueista tasaisesti, ja siinä on hyvät kalibrointisäädöt kuvan
parantamiseksi. Taustavalossa
käytetään modulointia, joka aiheuttaa välkyntää alhaisemmilla kirkkaustasoilla.
Terävyyssäätö on karkea, ja aiheuttaa voimakkaat halot
kontrastirajapintoihin, jos Blu-ray-kuvaa yrittää parantaa.
Parhaisiin nähden kuva on hieman pehmeä, mutta aidolla
4k-materiaalilla vaikuttava
Ne kaikki näyttivät jokaisella vertailun televisiolla upeilta.
Vertailussa olleen Samsungin mukana tuli 4k-videota sisältävä usb-tikku. Blu-ray-levyn 1920x1080 pikseliä
piirtyy saman tarkkuuden Full HD -televisiolle sellaisenaan,
mutta alhaisemman tarkkuuden dvd-levyn esittämisestä suuremmalla pikselimäärällä on harvoin hyötyä.
Sama tilanne on edessä nyt, kun 3840x2160 pikseliä pitäisi
täyttää jollain. Sopivasti nimettynä Samsung yhdistää ne saumattomasti yhdeksi 4k-videoksi.
Sonyn Mastered in 4k -blu-ray-levyillä kuva on tavallisessa
1080p-formaatissa, mutta elokuvan masterointiin on kiinnitetty huomiota. Sataa tuumaa lähestyttäessä
pikselirakenteen erottuminen alkaa kuitenkin olla mahdollista,
ja monissa lcd-videoprojektoreissa ongelma on todellinen.
Televisioiden ja videoprojektorien tarkkuuden kasvaminen
on ollut odotettavissa jo jonkin aikaa. FMP-X1 on jatkuvasti yhteydessä nettiin, eikä sitä voi käyttää helposti muualla
maailmassa ip-osoitteen perusteella tehtävän paikannuksen takia.
48. Televisio ei kuitenkaan kykene näyttämään
usb-tikulle tallennettuja 4k-videoita ellei niitä ole jaettu neljään erilliseen full hd -tiedostoon. Pikselien tuplaaminen vaaka- ja pystysuunnassa
auttaa välttämään mahdolliset skaalausvirheet.
Full hd -televisioiden alhaisempi pikselitiheys ja mahdollinen
pikseliverkon erottuminen ei useimmiten ole ongelma, sillä niitä katsotaan suhteellisen kaukaa. 4k-materiaalia ei ole vielä laajasti saatavilla. Samalla kun mobiililaitteet ja läppärit pakkaavat pikselit yhä tiuhemmin, on suurikokoisten televisioiden tarkkuus pysynyt ennallaan.
Taskulaitteessa full hd -televisioon verrattuna yli kymmenkertainen pikselitiheys on perusteltavissa. Osassa levyjä kuva on selvästi parempi kuin
elokuvien ensimmäisissä julkaisuissa, mutta todellisuudessa
kyseessä on myynninedistämiskikka, eikä kuvanlaadulla ole
mitään tekemistä 4k:n kanssa.
Jenkkilässä 4k-tilanne on aavistuksen parempi. Soitin toimii muokatun hdcp-suojauksen takia ainoastaan Sonyn uusien 4k-televisioiden- ja projektorien
kanssa. Sonyn television mukana saatuun 4k-mediasoittimeen oli valmiiksi tallennettu
parisenkymmentä demopätkää varta vasten 4k:n kykyjen esittelyyn. 4k-materiaali 4k-televisiolla näyttää kieltämättä upealta. vertailu
65-tuumaiset 4k-televisiot
Tietoa ja taitoa
Lisäpikselien
metsästys
4k eli ultra hd tarjoaa full hd -tarkkuuteen verrattuna nelinkertaisen määrän
kuvapisteitä. Vuokraushinnat alkavat 8 dollarista ja ostohinnat 30 dollarista. 700 dollarin hintainen Sony FMP-X1mediasoitin toimitetaan 10 elokuvalla täytettynä, ja se toimii 4k-elokuvien- ja tv-sarjojen
(Breaking bad) tallennus- ja vuokrausalustana. Kotilaitteissa käytetty 4k-tarkkuus yksinkertaistaa skaalausta 1080pkuvalähteistä. Siinä graafiset
elementit luodaan käyttöjärjestelmässä reaaliaikaisesti, eikä
näyttöpaneelin oman resoluution hyödyntämisessä tule ongelmia.
Televisio tarvitsee pääsisällökseen kuitenkin ulkopuolelta
tulevaa liikkuvaa kuvaa. Tarjontaa on toistaiseksi noin 50 elokuvan verran. Onko parantuneesta tarkkuudesta vielä mitään hyötyä?
DIGITAALISISSA elokuvateattereissa käytetty 4k eroaa pikselimäärältään (4096 x 2160) hieman kuluttajalaitteista (3840 x
2160), mutta sama käsite on juurtunut molempiin
Ero muutaman metrin päästä oli miltei merkityksetön jopa silloin, kun full
hd -televisioon syötettiin blu-ray-kuvaa ja 4k-televisioon Total
Recallin 4k-versio Sonyn omalta 4k-mediasoittimelta. Youtube sisältää jo jonkin verran lyhyitä testipätkiä,
mutta hetken huuman lisäksi niistä ei ole elokuvanälkää täyttämään. 4k-Netflix tullee kuitenkin rajoittamaan kuitenkin käyttöalustoja, sillä webbiselaimissa pyörivä Silverlight-versio ei yllä
edes nykyiseen 1080p Super HD -maksimilaatuun.
4k-tarkkuus Blu-ray-levyllä?
Blu-ray-standardiin on kehitteillä menetelmä 4k-materiaalin
tallentamiseen. Lisäksi kannattaa muistaa, että elokuvien
cgi-kohtauksia ei ainakaan tähän asti ole tavattu renderöidä
4k-tarkkuudella.
Demonstroimme Hifiexpo-messuilla mahdollisia eroja käyttäen full hd- ja 4k-televisiota, joihin molempiin syötettiin Total
Recallin Mastered in 4k -versio. Kuten tämän numeron vertailumme osoitti, hyvillä algoritmeillä
havaittua terävyyttä on mahdollista parantaa.
Timescapes on timelapse-tekniikalla kuvattu näyttävä luontodokkari, joka on saatavilla lukuisissa eri formaateissa usealla tarkkuudella. Eroa on muutenkin kuin terävyydessä. Ensimmäiset testivideot ovat jo palvelussa, mutta kuluttajat eivät pääse katsomaan niitä alkuperäisellä resoluutiolla. Lisätietoja: timescapes.org
Jos streamattavassa 4k-videossa tullaan käyttämään uusia pakkausmenetelmiä, kuten H.265
(HEVC, High Efficiency Video Coding), vaatii niiden toistaminen tuen televisiolta. Kuluttajien ei vielä ole
mahdollista hankkia elokuvia 4k-tarkkuudella millään tavalla.
Yhdysvalloissa Sony tuo markkinoille FMP-X1-streamauslaitteen, jolla elokuvia voi ostaa tai vuokrata suoraan kotiin netin
yli. Tästä on kuitenkin kiittäminen parempaa blu-ray-masterointia. Jo 1080p-tarkkuuteen pääsy tuottaa niille ongelmia, ja valtaosa peleistä skaalataan huonommasta resoluutiosta.
Tietokone on siis toistaiseksi ainoa keino aidon 4k-materiaalin tuottamiseen, mutta elokuvasisällön puute pätee niihinkin. Perusajatuksena on, että elokuvan tuotantoketju aina blu-
ray-formaattiin asti on tapahtunut vähintään 4k-formaatissa.
Itse elokuva on kuitenkin aivan tavallisessa 1080p-formaatissa
blu-ray-levyllä, ja levyjä voi toistaa kaikilla blu-ray-soittimilla.
Joidenkin elokuvien, kuten Spider-manin ja Ghostbustersin, kuvanlaatu on oleellisesti parempi kuin ensimmäisellä
julkaisukierroksella. 4k-versioiden hinnat alkavat 99,95 dollarista, ja ne toimitetaan usb-tikulla tai kiintolevyllä. Imdb:n mukaan
Total Recall taas sisältää työvaiheen, jossa elokuva on skaalattu 2k-tarkkuuteen. Tuplasti tilaa tarjoavien kolmikerroksisten,
100 gigatavun levyjen ja tehokkaampien pakkausmenetelmien
(H.265/HEVC) ansiosta hanke ei ole ollenkaan ylitsepääsemätön, mutta levyjen toistaminen tulisi vaatimaan uudet soittimet. Skyfall on jopa kuvattu
kameroilla, jotka eivät yllä 4k-tarkkuuteen. Aikataulua ei ole vielä päätetty, mutta alan toimijat ennustavat 4k blu-rayn tuloa ensi vuodelle.
Aitoa 4k-formaattia odotellessa Sony on lanseerannut yhdessä 4k-tuotteidensa kanssa Mastered in 4k -blu-ray-julkaisut. vertailu
Tosielämässä tilanne on hankala. Osa elokuvista on
jopa tuotantoprosessiltaan sellaisia, että niistä ei hyvällä tahdollakaan voisi käyttää 4k-nimitystä. Ghostbustersin koko ilme on erilainen kirkkautta
myöten.
Käytännössä Mastered in 4k on vain Sonyn markkinointikikka uusien 4k-televisoiden myymiseksi. Muualle maailmaan laitetta ei ole vielä kaavailtu.
Uuden sukupolven pelikonsoleissa ei riitä vääntö 4k-pelien
pyörittämiseen. Tiedostoformaatissa ei ole ladattavissa demopätkiä kummempaa. Vasta hyvin läheltä tarkasteltuna pieni tarkkuusetu tuli ilmi.
Parhaimmillaan Mastered in 4k vain jatkaa Superbit-dvd-levyjen perinnettä, jossa elokuvan masterointiin blu-ray-muotoon on kiinnitetty paljon huomiota ja tiedosto on tallennettu
mahdollisimman suurella bittivirralla.
Suurempi vaikutus lopulliseen kuvanlaatuun on laitteella,
jolla skaalaus blu-rayn full hd:sta tehdään 4k-tarkkuuteen. Ilman 4k-television terävöitystoimintoja ero ei käytännössä ollut huomattavissa. Myös LG on ilmoittanut, että se laittaa myytyjen 4ktelevisioiden mukaan demomateriaalia.
Netflix on ilmoittanut tuovansa 4k-tuen palveluunsa ensi
vuonna. Ainakin LG on ilmoittanut, että HEVC-tuki on tarjolla yhtiön 55LA970W- ja 65LA970W-4k-malleissa. HEVC tarvitsee 4k-videon siirtämisen suurin piirtein saman kaistanleveyden kuin H.264-pakattu 1080p-video.
49